-
Generelt om krav til grundlæggende kvalifikationer
De grundlæggende kvalifikationer kan fås ved enten at gennemføre den grundlæggende kvalifikationsuddannelse på 8 uger eller den intensive grundlæggende kvalifikationsuddannelse på 4 uger.
Hvilken grundlæggende kvalifikationsuddannelse en chauffør skal vælge, er blandt andet afhængig af, hvor gammel den pågældende er, og hvilke former for kørsel som vedkommende ønsker at køre. Personer, der er over 21 år og har kørekort til kategori C (stor lastbil), og personer, der er over 23 år og har kørekort til kategori D (stor bus), kan frit vælge mellem de to grundlæggende kvalifikationsuddannelser.
Den grundlæggende kvalifikationsuddannelses indhold er nærmere beskrevet i bilag 1, se afsnit 14 (buschauffører), og i bilag 2, se afsnit 15 (godschauffører).
I den grundlæggende kvalifikationsuddannelse indgår mindst 20 individuelle køretimer, og i den intensive grundlæggende kvalifikationsuddannelse indgår mindst 10 individuelle køretimer.
-
Grundlæggende kvalifikationsuddannelse (§ 16)
Uddannelsen skal gennemføres på et uddannelsescenter godkendt af Færdselsstyrelsen. Listen over godkendte uddannelsescentre findes på Færdselsstyrelsens hjemmeside.
Uddannelsen har en varighed på 296 timer (8 uger), heraf mindst 20 individuelle køretimer. Der kan ikke ske en reduktion af antallet af timer på grundlag af en individuel kompetencevurdering.
Grunduddannelsen afsluttes med en skriftlig prøve. På grunduddannelsen for godschauffører er der endvidere en praktisk prøve i lastsikring. Se nærmere herom i afsnit
4.6. På grunduddannelsen for buschauffører indgår der endvidere en handicapbevidstgørende undervisning i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 181/2011 af 16. februar 2011 om buspassagerers rettigheder.
Når en chauffør har bestået den skriftlige prøve – og forinden den praktiske prøve i lastsikring, hvis der er tale om en godschauffør – udstedes der et midlertidigt chaufføruddannelsesbevis. Se nærmere herom afsnit 6.6.
For grundlæggende kvalifikationsuddannelse gælder endvidere:
-
Hvis eleverne har uopsætteligt fravær, skal de timer, hvor eleven har været fraværende, indhentes, eventuelt ved hjemmearbejde i fritiden.
-
Det er underviseren, der vurderer, hvor stor en del af kurset den enkelte elev, jf. punkt 1, er i stand til at indhente.
Fravær ved undervisning i førstehjælp, individuelle køretimer, surring og stuvning (gods), øvelser i håndtering af gods (bus), ergonomi, øvelser i brandslukning, evakueringsøvelser (bus) samt anden praktisk undervisning kan kun indhentes ved deltagelse i undervisning.
Den eller de undervisende faglærere og eleven skal straks efter afslutningen/gennemførslen af hver enkelt lektion med deres underskrifter i lektionsplanen bekræfte, at der er undervist i indholdet af den omhandlede lektion. Datoen for lektionens gennemførelse og den faktisk anvendte tid skal også bekræftes.
Har eleven behov for yderligere indlæring (repetition) end den, der finder sted ved første gennemførelse af en lektion, skal dato, tid og lektionsnummer for de(n) yderligere repetition(er) bekræftes ved underskrifter af både underviser og elev.
Lektionsplanen skal opbevares af uddannelsescentret i mindst to år efter afslutningen af uddannelsesperioden.
Den udarbejde lektionsplan skal følge eleven, såfremt eleven færdiggør uddannelsen på et andet uddannelsescenter. Eksempel på lektionsplan findes på Færdselsstyrelsens hjemmeside.
-
Intensiv grundlæggende kvalifikationsuddannelse (§ 17)
Uddannelsen skal gennemføres på et uddannelsescenter godkendt af Færdselsstyrelsen. Adgangen til uddannelsen har elever, der er fyldt 21 år ved uddannelsens afslutning.
Listen over godkendte uddannelsescentre findes på Færdselsstyrelsens hjemmeside.
Uddannelsen har en varighed på 148 timer (4 uger), heraf mindst 10 individuelle køretimer. Der kan ikke ske en reduktion af antallet af timer på grundlag af en individuel kompetencevurdering.
Grunduddannelsen afsluttes med en skriftlig prøve. På grunduddannelsen for godschauffører er der endvidere en praktisk prøve i lastsikring. Se nærmere herom i afsnit
4.6. På intensiv grunduddannelse for buschauffører indgår der endvidere en handicapbevidstgørende undervisning i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 181/2011 af 16. februar 2011 om buspassagerers rettigheder.
Når en chauffør har bestået den skriftlige prøve – og forinden den praktiske prøve i lastsikring, hvis der er tale om en godschauffør – udstedes der et midlertidigt chaufføruddannelsesbevis. Se nærmere herom afsnit 6.6.
For intensiv grundlæggende kvalifikationsuddannelse gælder endvidere:
-
Hvis eleverne har uopsætteligt fravær, skal de timer, hvor eleven har været fraværende, indhentes, eventuelt ved hjemmearbejde i fritiden.
-
Det er underviseren, der vurderer, hvor stor en del af kurset den enkelte elev, jf. punkt 1, er i stand til at indhente.
Fravær ved undervisning i førstehjælp, individuelle køretimer, surring og stuvning (gods), øvelser i håndtering af gods (bus), ergonomi, øvelser i brandslukning, evakueringsøvelser (bus) samt anden praktisk undervisning kan kun indhentes ved deltagelse i undervisning.
Den eller de undervisende faglærere og eleven skal straks efter afslutningen/gennemførslen af hver enkelt lektion med deres underskrifter i lektionsplanen bekræfte, at der er undervist i indholdet af den omhandlede lektion. Datoen for lektionens gennemførelse og den faktisk anvendte tid skal også bekræftes.
Har eleven behov for yderligere indlæring (repetition) end den, der finder sted ved første gennemførelse af en lektion, skal dato, tid og lektionsnummer for de(n) yderligere repetition(er) bekræftes ved underskrifter af både underviser og elev.
Lektionsplanen skal opbevares af uddannelsescentret i mindst to år efter afslutningen af uddannelsesperioden.
Den udarbejde lektionsplan skal følge eleven, såfremt eleven færdiggør uddannelsen på et andet uddannelsescenter. Eksempel på lektionsplan findes på Færdselsstyrelsens hjemmeside.
-
Ændring eller udvidelse af virksomhedsområde (§ 18)
En godschauffør, der har et chaufføruddannelsesbevis efter at have gennemført grundlæggende kvalifikationsuddannelse, og som ønsker at blive buschauffør, skal alene gennemføre de dele af den grundlæggende kvalifikationsuddannelse, som er særlig for de nye busaktiviteter. Den grundlæggende kvalifikationsuddannelse vil for den pågældende derfor vare 74 timer (2 uger) og indeholde mindst 5 individuelle køretimer i bus. Hvis den pågældende gennemfører den intensive grundlæggende kvalifikationsuddannelse, vil uddannelsen vare 37 timer (1 uge) og indeholde mindst 3 individuelle køretimer i bus.
En buschauffør, der har chaufføruddannelsesbevis efter at have gennemført grundlæggende kvalifikationsuddannelse, og som ønsker at blive godschauffør, skal alene gennemføre de dele af den grundlæggende kvalifikationsuddannelse, som er særlige for de nye godsaktiviteter. Den grundlæggende kvalifikationsuddannelse vil for den pågældende derfor vare 74 timer (2 uger) og mindst indeholde 5 individuelle køretimer i lastbil. Hvis den pågældende gennemfører den intensive grundlæggende kvalifikationsuddannelse, vil uddannelsen vare 37 timer (1 uge) og indeholde mindst 3 individuelle køretimer i lastbil.
Uddannelse, der gennemføres ved ændring eller udvidelse af virksomhedsområde, afsluttes med en skriftlig prøve. På uddannelsen for godschauffører er der endvidere en praktisk prøve i lastsikring. Se nærmere herom i afsnit 4.6.
Når en chauffør har bestået den skriftlige prøve – og forinden den praktiske prøve i lastsikring, hvis der er tale om en godschauffør – udstedes der et midlertidigt chaufføruddannelsesbevis, der også omfatter den nye aktivitet. Se nærmere om dette i afsnit 6.6.
-
Individuelle køretimer (§ 19 og § 20)
Den, der får individuelle køretimer enten i forbindelse med den grundlæggende kvalifikationsuddannelse eller den intensive grundlæggende kvalifikationsuddannelse, behøver ikke være i besiddelse af kørekort til det pågældende køretøj. Hvis vedkommende ikke er i besiddelse af kørekort til det pågældende køretøj, er det et krav, at de individuelle køretimer skal foregå i overensstemmelse med reglerne for øvelseskørsel i færdselsloven § 64 og kørekortbekendtgørelsen. Det betyder blandt andet, at bussen/lastbilen skal opfylde bestemmelserne for køretøjer, der anvendes til øvelseskørsel, og at underviseren skal være godkendt kørelærer til den pågældende kategori.
Af de mindst 20 individuelle køretimer, der indgår i den grundlæggende kvalifikationsuddannelse, må højst 8 individuelle køretimer foregå på en godkendt lukket øvelsesplads, et godkendt køreteknisk anlæg eller i en avanceret simulator.
Af de mindst 10 individuelle køretimer, der indgår i den intensive grundlæggende kvalifikationsuddannelse, må højst 4 individuelle køretimer foregå på en lukket godkendt øvelsesplads, et godkendt køreteknisk anlæg eller i en avanceret simulator.
For at sikre at eleven i en rimelig grad behersker køretøjet, kan de individuelle køretimer først påbegyndes efter eleven har gennemført lektion 9 i køreundervisningen med et tilfredsstillende resultat, jf. bekendtgørelse om undervisningsplan om køreuddannelse til kategori C/D.
Af de mindst 5 individuelle køretimer, der indgår i den grundlæggende kvalifikationsuddannelse ved ændring eller udvidelse af virksomhedsområde, må højst 2 individuelle køretimer foregå på en godkendt lukket øvelsesplads, et godkendt køreteknisk anlæg eller i en avanceret simulator.
Af de mindst 3 individuelle køretimer, der indgår i den intensive grundlæggende kvalifikationsuddannelse ved ændring eller udvidelse af virksomhedsområde, må højst 2 individuelle køretimer foregå på en godkendt lukket øvelsesplads, et godkendt køreteknisk anlæg eller i en avanceret simulator.
Undervisning i en avanceret simulator kan gennemføres for den enkelte chauffør som en lektion af 45 minutters varighed heraf mindst 15 minutter (kan opdeles) i selve den avancerede simulator, samt mindst 30 minutter teori med en grundig gennemgang og efterfølgende opsamling af reaktioner fra den enkelte chauffør ved enhver forhindring.
For buschauffører skal mindst 2 af de individuelle køretimer foregå i en lang 3- akslet bus (minimum 13,5 m) på en godkendt lukket øvelsesplads eller et godkendt køreteknisk anlæg. Der skal lægges vægt på manøvrering og disse bussers større pladsbehov, især udsving af baghjørne.
For godschauffører skal de individuelle køretimer gennemføres i et køretøj med varieret belæsning fra 0 – 100% af køretøjets tekniske tilladte totalvægt.
De individuelle køretimer afholdes som beskrevet i Færdselsstyrelsens vejledning om individuelle køretimer i forbindelse med grundlæggende kvalifikationsuddannelse for chauffører.
Lektionsplanen (se punkt 4.2/4.3) skal indeholde en oversigt over chaufførens individuelle køretimer. I oversigten skal angives tidspunkt og varighed af den individuelle køretime samt hovedindhold. Underviseren og chaufføren skal straks efter afslutningen af hvert enkelt individuelle køretime bekræfte det oplyste med deres underskrifter. Skabelon til dokumentation for individuelle køretimer findes i Færdselsstyrelsens vejledning om individuelle køretimer i forbindelse med grundlæggende kvalifikationsuddannelse for chauffører.
Alle individuelle køretimer skal være afholdt, inden den skriftlige prøve afholdes.
En godkendt lukket øvelsesplads og et godkendt køreteknisk anlæg skal opfylde de betingelser, der er fastsat i kørekortbekendtgørelsen.
-
Prøver (§ 21)
-
Skriftlig prøve
Den grundlæggende kvalifikationsuddannelse afsluttes med en skriftlig prøve. Prøven afholdes på uddannelsescentret i Færdselsstyrelsens elektroniske testsystem Multitest. Prøven er udarbejdet af Færdselsstyrelsen og består at 30 multiple-choice-spørgsmål. Der er 4 svarmuligheder til hvert spørgsmål og kun ét rigtigt svar. Chaufføren skal for at bestå prøven besvare mindst 23 spørgsmål rigtige. Prøvens varighed er 45 minutter.
Inden prøven aflægges, skal al undervisning være gennemført, og den praktiske prøve i lastsikring skal være bestået.
Prøven skal være gennemført senest 3 måneder efter uddannelsens afslutning og senest 12 måneder efter uddannelsens start. Overskrides dette, skal der gennemføres en ny uddannelse.
Såfremt der på grund af sprogproblemer er behov for tolkning, gælder samme retningslinjer som ved de tilsynsførende. Det vil sige, at indehavere af chaufføruddannelsesbevis, varebilschaufføruddannelsesbevis, undervisere, som er tilknyttet uddannelsen og tilsvarende fagpersoner, ikke må være tolke.
En chauffør, der ikke består prøven efter 3. forsøg, skal gennemgå en ny kvalifikationsuddannelse, før vedkommende kan deltage i en ny prøve.
Færdselsstyrelsen udfører stikprøvevis tilsyn med prøveafholdelsen for at kontrollere, at den afvikles i henhold til Færdselsstyrelsens vejledning for prøveafvikling i forbindelse med den grundlæggende kvalifikationsuddannelse for chauffører.
-
Praktisk prøve i lastsikring
Den praktiske lastsikringsprøve for godchauffører skal mindst have en varighed af 30 minutter og kan afholdes som en del af undervisningen i lastsikring.
Chaufføren består prøven, hvis vedkommende udviser forståelse og evner for praktisk anvendelse af de grundlæggende regler for lastsikring, herunder kan surre og sikre
godset, således at godsets kræfter kan optages under normale kørselsforhold. Bedømmelsen foretages af underviseren.
Den praktiske prøve i lastsikring skal følge Færdselsstyrelsens vejledning for den praktiske prøve i forbindelse med grundlæggende kvalifikationsuddannelse for godschauffører.
Hvis en elev ikke har bestået prøven efter 3. forsøg medfører det, at eleven skal gennemføre fornyet undervisning i emnet Lastsikring – med tilhørende prøve.
Resultatet af den praktiske prøve skal registreres som bestået i Multitest senest 3 dage efter, at prøven er bestået og senest inden aflæggelse af skriftlig prøve.